Wednesday, 6 February 2013

Tidak Sebulu???

Dalam hidup ni, kita akan bertemu dengan pelbagai kerenah manusia.. Apabila sesorang tu mula melangkah ke alam pekerjaan, bermakna ia akan mula keluar dari zon selamat.. Iaitu mungkin akan mula belajar hidup berdikari (merantau) or mula mempelajari perit jerihnya sebuah kehidupan... Di sini Ai nak kongsi cara 'Bagaimana Menangani Bos Tidak Sebulu' yang Ai petik daripada Mingguan Wanita Bil: 1525 Keluaran 08-14 Februari 2013, m/s 122...
1. Kenal Pasti
Kenal pasti sikap buruk ketua anda. Jika ia berkaitan dengan seks, perkauman atau diskriminasi, ia termasuk dalam kesalahan dari segi perundangan. Buat laporan kepada jabatan sumber manusia atau kesatuan sekerja. 
Ai: PBMiK & KBTB xsuka pada Ai coz Ai kerani yang ada degree..

2. Analisis
Kupas setiap stail ketua anda. Jika dia ingin tahu setiap gerak geri anda dan kehidupan anda dan  kehidupan peribadi anda di luar bidang kerja, anda perlu berhati-hati.   
Ai: PBMiK memang busy body nak tau tentang Ai.. Siap risik-risik kat kengkawan Ai. Tak tau la apa masalah dia???

3. Maklumbalas 
Beri maklumbalas mengenai situasi yang berlaku kepada ketua. Perbincangan bersama ketua mungkin boleh mengelakkan rasa kurang senang untuk anda terus bekerja. Cari jalan penyelesaian kepada masalah itu. Ketua pula perlu bersikap profesional dalam perkara ini dan tidak memandang serong kepada pekerja.
Ai: Errrmmm.. Masalahnya PBMiK memang tak suka Ai.. Fitnah yang KBTB buat terhadap Ai, dia terima bulat-bulat.. Walaupun Ai dah jelaskan hal yang sebenar, dia tetap percaya pada fitnah KBTB...

4. Langkah Bijak
Tidak semua ketua akan terima aduan daripada pekerja bawahan dengan hati terbuka. Ketua yang tidak profesional akan menyimpan dendam dan mula membuat ancaman dari segi kenaikan gaji dan pangkat. Sebagai pekerja, anda perlu mula mengumpul maklumat dan data di atas setiap geri ketua untuk ditulis dalam laporan formal kepada jabatan sumber manusia.
Ai: Ugutan?? PBMiK ugut masa Ai nak buat tuntutan perjalan dan KBTB pula sentiasa ugut nak tukarkan Ai ke unit lain... Boleh baca entry Bintang Di Langit Dapat Dibilang... mengenai ugutan KBTB terhadap Ai..

5. Sikap Profesional
Di dalam apa juga masalah, pertimbangan yang adil dan sikap profesional menjadi pemangkin utama dalam penyelesaian sesuatu masalah.
Ai: Mereka beranggapan mereka orang yang paling profesional..

6. Berubah Sikap
Baik anda mahupun ketua, kedua-duanya perlu berubah sikap. Bukan sahaja kesedaran ini datang daripada diri sendiri tetapi sokongan dan nasihat dari orang lain juga memberi impak besar di dalam perubahan seseorang. Hilangkan keegoan dan sikap takbur dalam diri dan belajar untuk merendah diri. Ketua dan pekerja saling memerlukan antara satu sama lain.
Ai: Kawan Ai pun cakap lebih kurang macamni.. Tapi yang paling Ai tak suka, dia kata; "ketua kita betul ke salah ke, dia tetap betul sebab dia pegawai..."

7. Cari Mentor
Bagi memupuk semangat untuk terus bekerja, bina hubungan mentor dengan jabatan lain. Hubungan mentor menjadi strategi paling baik untuk dipertimbangkan kerana mentor menjadi tempat untuk anda berkongsi pendapat dan meluahkan perasaan. Pastikan anda berhati-hati semasa memilih mentor.
Ai: My Sifu lah mentor Ai.. Dia Juruaudit Kanan di USM.. Thanks sifu coz banyak mengajar Ai  tentang audit.. 

8. Bertindak!
Jika ketua anda bertindak menyakiti hati anda, jangan balas perbuatannya dengan tindakan yang sama. Tindakan ini akan hanya memudaratkan luka di hati dan menunjukkan sikap kebudak-budakan. Jadi lebih matang. Sahut cabarannya dengan kualiti kerja yang lebih baik.
Ai: Tak de apa tindakan yang Ai buat untuk menepis fitnah KBTB.. Ai serahkan segalanya kepada penghakiman ALLAH s.w.t...

9. Failkan Setiap Kerja Anda
Pastikan setiap tugasan yang anda langsaikan direkod secara terperinci sebagai rujukan peribadi anda. Catatan tarikh dan masa tugasan dihantar menjadi panduan sekiranya terdapat aduan dari ketua anda mengenai cara kerja anda yang tidak cekap.
 Ai: Disebabkan pelbagai fitnah yang dilemparkan, Ai nekad beli voice recorder.. Setiap kali ada perbincangan dengan KBTB , Ai akan rekod semua perbualan kami.. Supaya dia tak memutar belitkan fakta bila dia melapor pada PBMiK..

10. Gunakan Pendekatan Objektif
Sewaktu membuat pemfailan tugasan anda, nyatakannya dengan terperinci. Contohnya; "Saya sudah menyiapkan susun atur tiket di dalam tempoh masa 3 jam, iaitu 2 jam lebih awal daripada tempoh yang diberikan."
Ai: Memang Ai buat perkara ni.. Sebab hati manusi ni tak semuanya baik.. Ada yang dek kerana nak sorok salah sendiri sanggup memfitnah orang yang tak bersalah...

11. Berani Kerana Benar
Mudah untuk ketua mencari kesalahan anda. Setiap kesalahan perlukan bukti. Dengan bukti kukuh, anda boleh memberi penjelasan kepada ketua dengan lebih baik.
Ai: Bagi Ai, kita tak perlukan sebab untuk menyukai seseorang dan orang boleh mencipta 1001 alasan menyatakan kenapa tak suka pada orang tertentu...

12. Pastikan Rangkaian Anda Aktif
Kekalkan rangkaian hubungan bersama temn sekerja di dalam syarikat dan di luar syarikat. Sentiasa berhubungan dengan alumni sekolah dan IPT. Aktif dalam setiap aktiviti komuniti. Dengan cara ini, anda dapat memperlihatkan diri anda di mata masyarakat dan memudahkan anda mendapat kerja yang jauh lebih baik.
Ai: Tak de rangkaian...huhuhu..Yang ada rangkaian telefon mudah alih je..

13. Lawak Jenaka
Gurauan dan lawak jenaka adalah pendekatan terbaik untuk berhadapan dengan situasi yang kurang menyenangkan. Pastikan jenaka itu tidak sensetif terutamanya berkaitan perkauman atau berbaur lucah.
Ai: Mereka jenis yang tak suka bergaul dengan orang gred bawahan.. So memang tak laku la gurau senda ni..

14. Berhati-hati
Jika anda diberi peluang untuk berjumpa Pengarah Urusan, jangan sesekali menceritakan keburukan ketua anda. Jangan jatuhkan reputasi ketua sebaliknya tonjolkan kualiti yang ada pada diri anda. Jika anda terpaksa luahkan masalah yang berlaku, jangan fokus pada individu itu sebaliknya kepada sikapnya.
Ai: Tak pernah dapat peluang ni.. Coz dia tak de masa nak layan kerani cabuk..

15. Sabar
Kesabaran tinggi membantu anda untuk lebih memandang kemajuan. Perasaan hasad dengki dari mana-mana pihak hanya akan merugikan diri mereka sendiri. Ubah sikap dan cari penyelesaian untuk hidup lebih positif dan tenang. Kenali diri sendiri sebelum mengadili orang lain.
Ai: Ayat yang akhir tu Ai tujukan khas kepada PBMiK & KBTB..



Nota Jari: Dah lama tak contact my sifu... huhuhu... Mesti dia rindu coz Ai dah lama tak kacau dia.. hehehe..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...