Friday, 20 May 2011

menangis, ku menangis lagi!!!!.....

Walaupun Ai dah frust sangat dengan takdir hidup Ai.. Tapi Ai tetap berusaha untuk mencari peluang yang lebih baik... Ai cuma mampu berharap agar mendung yang telah lama singgah di dalam hidup Ai akan cepat berlalu... Supaya mentari boleh bersinar dan menghadiahkan Ai pelangi yang indah... Memang itulah harapan Ai dan kerana itu juga lah, Ai masih berusaha walaupun kenyataannya perit untuk Ai terima...
Setelah berusaha dan disusuli dengan doa, Ai mengharapkan peluang yang baik akan muncul pertengahan tahun ni... Betapa malang nasib Ai, selepas tapisan dibuat, Ai tak layak pun untuk menghadiri interview... Semasa di opis, Ai buat biasa je.. Sebaik sampai rumah, Ai dah mula berasa sebak... Lepas solat asar sambil berdoa, Ai menangis... Lepas solat maghrib, Ai menangis sambil berdoa... Lepas solat isyak, air mata terus mencurah seperti air hujan... Hubby, cuba memujuk Ai... Tapi Ai dah lali dengan semua pujukan tu...

Kerana dah 5 tahun Ai dengar kata-kata pujukan yang sama... Dan sepanjang tempoh tu juga la, Ai dah puas dengar orang mengata Ai tak dapat kerja menggunakan ijazah yang ada... Seolah-olah Ai yang bersalah kerana tak dapat pekerjaan yang sesuai... Kononnya Ai kurang berusaha minta kerja la, dan ada juga yang kata Ai saja tak nak kerja... Adakah rezeki tu Ai yang tentukan sendiri??? Kalau Ai yang tentukan sendiri, boleh la nak kata Ai macam tu...

Ai masih waras dan tahu berfikir... Ai memang nak sangat kerjaya yang bagus supaya Ai dapat berjasa pada mak bapa dan keluarga... Ai dah menanam cita-cita untuk berjasa pada family sejak Ai masuk matrik lagi... Sebab tu lepas habis belajar Ai berusaha cari kerja... Ai tak nak duduk dengan mak sebab Ai takut akan membebankan mak so Ai ambil keputusan untuk berkahwin supaya ada orang yang akan tanggung kehidupan Ai... Takdir rezeki Ai memang susah nak masuk... Ai dah kerap menangis, sedih kerana Ai tak dapat kerjaya yang sesuai... Tahun lepas pun, Ai banyak menangis... Awal tahun ni, Ai dapat kerja kat tempat sekarang... Ai bersyukur sangat, Ai gembira sangat... Inilah pekerjaan terbaik yang pernah Ai dapat.... Dan Ai berharap agar dapat gunakan ijazah yang ada, memandangkan di unit Ai ada kekosongan untuk pegawai...

Eermmmm...Ai terlupa, Ai betul-betul terlupa... Rezeki Ai bukan semudah orang lain....  Ada yang masuk sini habis belajar terus dapat jadi pegawai dan ada yang kata di sini pekerjaannya yang ke-8 sejak habis bljr... Sedangkan dia muda dari Ai, masuk sini terus dapat jadi pegawai.... Ai pun dah banyak pengalaman kerja tapi tak ada satu pun pengalaman kerja jadi pegawai... Tu la, Ai betul-5x terlupa bahawa rezeki Ai tak semudah orang lain dan rezeki Ai tak pernah datang bergolek.... Yang pastinya, memang mustahil Ai nak dapat rezeki terpijak.... Akhirnya, menangis Ai menangis lagi!!!!!.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...